Een bruiloft plannen in Corona tijd. Een bijzonder mooie uitdaging, die nogal wat stress met zich mee kan brengen. Is het wel gezellig om op 1,5 meter afstand te trouwen? Wordt dit nog wel de bruiloft, die ik wil? Zeker met alle richtlijnen. Toch kan trouwen op 1,5 meter afstand heel sfeervol en intiem zijn. Je bent selectiever in wie je uitnodigt en je toont liefde naar elkaar op andere, creatieve manieren.

Ga je wel dit jaar trouwen? Lees dan nog even de volgende tips.

De feiten

Inmiddels kun je de richtlijnen vast al wel dromen, maar hierbij toch nog de 2 belangrijkste richtlijnen op een rij:

  1. vanaf 1 juni 2020 mogen horecagelegenheden weer maximaal 30 gasten (exclusief personeel) ontvangen. Dit telt ook voor het diner en trouwfeest van bruiloften. Maar dit is op reservering en hierbij blijft de 1,5 meter afstand gelden. vanaf 1 juni 2020 vervalt ook de beperking van maximaal 3 personen. Thuis trouwen mag weer. Maar wel met 1,5 meter afstand. 
  2. vanaf 1 juli 2020 mogen horecagelegenheden weer maximaal 100 gasten (exclusief personeel) ontvangen. Maar wel met 1,5 meter afstand. 

Voorbereiding

  • Maak een leuk entree cadeautje voor de gasten! Doe hier bijv. een flesje hand sanitizer of vochtige doekjes in met een leuke quote of een kaartje. Stop er gelijk ook informatie in over het dagprogramma en waar gasten moeten gaan zitten tijdens de ceremonie of diner.
  • Bestel of maak voor stellen of gezinnen leuke gekleurde polsbandjes, gekleurde lintjes of gepersonaliseerde corsages, zodat voor iedereen duidelijk is wie er bij elkaar hoort.
  • Zorg dat er op locatie hand sanitizers staan voor jullie gasten en leveranciers.
  • Geef met leuke houten wegwijzers de looproute aan, zodat jullie gasten weten hoe ze van de ene naar de andere plek moeten komen.

The first look

  • Dit onderdeel kan gelukkig gewoon doorgaan, zonder al teveel aanpassingen. Zolang de fotograaf en videograaf afstand houden, is dit geen probleem. Help elkaar als bruidspaar tijdens de fotoshoot, met een sleep recht te leggen of een sluier goed te doen. Zo creeer je een lekkere eigen bubble. 
  • Wil je een groepsfoto laten maken? Kijk dan vooraf of daar voldoende ruimte voor is. En zet kleine groepjes bij elkaar op de foto. Maak hierbij gebruik van hoogte, denk aan de groep plaatsen op een trap of brug. 

Ceremonie

  • Hoe kom je oplopen tijdens de ceremonie? Hebben jullie er al over nagedacht om niet door het gangpad te lopen, maar vanaf voren? Dit kan misschien niet op iedere locatie. Maar mochten jullie buiten trouwen, dan is het zeker een optie. Waarom? Omdat het gangpad dan overslagen kan worden en dit veel ruimte bespaard. De gasten zitten hierdoor 1,5 meter uit elkaar, i.p.v. 1,5 meter + gangpad + 1,5 meter. 
  • Gelukkig mogen jullie als koppel altijd bij elkaar zitten!

Denk goed na over de ceremonie opstelling voor gasten. Een paar opties:

  • Zet kleine groepjes stoelen bij elkaar per stel, gezin of groepje vrienden.
  • Breng variatie in hoogte en afstand aan door bijv. gewone stoelen, krukken en statafels te gebruiken.
  • Iedere gast krijgt een eigen stoel op 1,5 meter afstand.
  • Maak bij het tekenen van de trouwakte bijvoorbeeld gebruik van gekleurde mini post-its (op de plek waar getuigen mogen tekenen) of vraag de trouwambtenaar of hij of zij een mooie aanwijsbloem of stok wil gebruiken. 

Ideeën voor de overige gasten, die niet bij de ceremonie aanwezig zijn:

  • Doe een live stream via een groepsvideocall via Skype of Zoom.
  • Huur een videograaf in om jullie bruiloft vast te leggen op film, zodat de overige gasten later bij het zien van de filmbeelden het gevoel krijgen dat ze er toch nog een beetje bij waren. Daarnaast is trouwen in deze tijd behoorlijk uniek. Iets waar jullie als bruidspaar, maar ook jullie bruiloftsgasten nog heel lang over na zullen praten.

Proost!

Natuurlijk zit handjes schudden en zoenen er niet in. Maar misschien vind je dat ook helemaal niet erg. Toon op een andere manier de felicitatie, door een handkus, hand op het hart of een hartje maken met je handen.

Een paar aandachtspunten bij het aansnijden van de taart en het proosten:

  • Laat de taart aansnijden door het personeel en uitserveren
  • Kies voor een sweet plankje i.p.v.  een sweettable. Elk gezin krijgt een eigen plankje met lekkernijen. Deze kun je natuurlijk ook afwisselen met een eigen borrel plankje. Een aanrader in het Noorden voor borrelplankjes is: Madame Laurine. Met heerlijke verse en lokale producten.
  • Alle gasten kunnen een eigen mini flesje bubbels openen en inschenken.

Ideeën voor de overige gasten, die niet bij de ceremonie aanwezig zijn:

  • Huur buiten een partytent of zet een leuk bankje neer aan de weg en creeër een drive in voor gasten. Laat gasten in hun auto voorbij komen om jullie te feliciteren door het raam. En geef ze daarna een stukje taart en mini flesje champagne (voor thuis) mee. 

Dineren

Check met jullie eigen trouwlocatie wat de mogelijkheden zijn qua diner. Een paar leuke ideeën:

  • Trouw je op een landgoed of in je eigen (grote) tuin? Dan kan je ervoor kiezen om een picknick op het gras te doen met jullie gasten. Stellen of gezinnen die bij elkaar wonen kunnen dan plaatsnemen op hetzelfde kleedje. Leuk aankleden met mooie kaarsen, sfeerverlichting buiten, picknickmand klaarzetten, 1,5 meter tussen de kleedjes houden en je hebt een uniek diner met elkaar. 
  • Hoe leuk is het als gasten een eigen ‘bucket’ hebben met ijs en daarin allemaal lekker flesjes drinken met rietjes en een flesopener: ‘self service’

Tips voor het gastenboek

Vanwege de hygiene zal het gastenboek ook anders moeten dan normaal gesproken.

  • Vraag gasten om thuis al iets liefs te schrijven en dit mee te nemen. Vraag aan de ceremoniemeester of dit later kan worden samengevoegd.
  • Laat ieder gezin een eigen pen meenemen of bestel online leuke pennen voor ieder gezin.
  • Maak een apart hoekje en vraag de gasten of ze iets liefs willen zeggen of een mooie herinnering willen delen. Dit vertellen ze dan in de filmcamera. Laat daarna een korte film maken als gastenboek. Hier kan ik je zeker bij helpen! Vraag naar de mogelijkheden. 

Feest

Een feest is niet onmogelijk! Maar moet natuurlijk wel anders, i.v.m. de 1,5 meter afstand. 

 

  • Creëer een dansvloer met gekleurde vakken per huishouden. Dance battle?
  • Via Whatsapp kunnen gasten verzoekjes indienen, welke bij de DJ terecht komen.
  • Zie je een dansfeest niet zo zitten? Dan kun je ook kiezen voor een lounge avond met afwisseling van (live) muziek, speeches, stukjes, de openingsdans of een pubquiz of bingo. 
  • Een andere optie is om het feest met alle gasten 1 jaar na jullie trouwdatum te houden. Hopelijk geldt tegen die tijd de 1,5 meter regel dan niet meer. 

Veel plezier en succes met het regelen van jullie bijzondere, maar intieme 1,5 meter bruiloft. Ik hoop jullie in deze tijd een beetje op weg te hebben geholpen met deze blog. Wil je graag meer weten en meer adviezen? Of wil je jullie bruiloft in deze tijd graag laten vastleggen op film door mij? Stuur dan een mailtje naar info@aboutmemories.nl of maak een afspraak voor een (Skype) afspraak.

Categories:

Tags:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *